රජය සතුව හදිසියකදී ගන්න අවශ්ය නොවන, කාලයක් එක දිගට ආයෝජනය කර තබා ගත හැකි, ඉතිරි කිරීම් තිබෙනවානම්, ඒ ඉතිරි කිරීම් සමාගම් කොටස් වල ආයෝජනය කරන එකේ වැරැද්දක් නැහැ. එසේ කිරීමෙන් බදු ගෙවන්නන්ගේ සල්ලි වලට අවශ්ය පමණ ප්රතිලාභයක් ලැබෙනවා. මෙසේ කිරීමේදී අවශ්ය පමණ ප්රතිලාභ ලැබෙන ආයෝජන කරන එක ගැනත් සැලකිලිමත් විය යුතුයි.
නමුත් ප්රශ්නය ශ්රී ලංකා රජය සතුව එවැනි ඉතිරි කිරීම් නැති වීමයි. සිංගප්පූරු රජය වැනි වෙනත් ඇතැම් රජයයන් සතුව එවැනි ඉතිරි කිරීම් තිබෙනවා වගේම සෑම වසරකදීම බදු ආදායම හා රජයේ වියදම් අතර වෙනස එම ඉතිරි කිරීම් වලට එකතු වෙනවා.
මේ විදිහට රජයක් සතුව විශාල ඉතිරි කිරීම් ප්රමාණයක් තිබෙන විට ඒ සල්ලි ඔක්කොම හදිසියේ ගන්න පුළුවන් විදිහට ද්රවශීල වත්කම් ලෙසම තියා ගන්න අවශ්ය නැහැ. වත්කම් වලින් යම් කොටසක් හදිසියකදී ගන්න ද්රවශීල වත්කම් ලෙස තියාගෙන ඉතිරි කොටස වැඩි ප්රතිලාභයක් ලැබෙන විදිහට දිගුකාලීනව ආයෝජනය කරන්න පුළුවන්.
ආයෝජනයකින් වැඩි ප්රතිලාභ ලැබෙන්නේ වැඩි අවදානමක් ගන්න තරමටයි. පොඩි වත්කම් ප්රමාණයක් තියාගෙන ලොකු අවදානම් ගන්න බැරි වුනත්, ලොකු වත්කම් ඇත්නම් ලොකු අවදානම් ගන්න පුළුවන්. සිංගප්පූරු රජය කරන්නේ ඒකයි.
සිංගප්පූරු රජයේ වාර්ෂික වියදම සිංගප්පූරු ඩොලර් බිලියන 100ක් පමණ. 2023 වියදම් ඇස්තමේන්තුව සිංගප්පූරු ඩොලර් බිලියන 104ක්. සිංගප්පූරු රජයේ වත්කම් කළමනාකරණය කිරීම සඳහා පිහිටුවා තිබෙන GIC සමාගම සතුව සිංගප්පූරු ඩොලර් බිලියන 700ක පමණ වත්කම් තිබෙනවා. තවත් එවැනිම සමාගමක් වූ Temasek සමාගම සතුව සිංගප්පූරු ඩොලර් බිලියන 400 ඉක්මවන වත්කම් තිබෙනවා. විශ්රාම වැටුප් අරමුදල සතුව තවත් සිංගප්පූරු ඩොලර් බිලියන 550කට ආසන්න වත්කම් තිබෙනවා. මීට අමතරව සිංගප්පූරු මුදල් අධිකාරිය සතුව සිංගප්පූරු ඩොලර් බිලියන 400ක පමණ වත්කම් තිබෙනවා. ඔය ටික එකතු කළාම සිංගප්පූරු ඩොලර් බිලියන 2000 ඉක්මවන මුදලක්. රජයේ වාර්ෂික වියදම වගේ 20 ගුණයක්!
ඔය වත්කම් සියල්ල බදු ආදායම් වලින් ඉතුරු කරගත් මුදල් සහ එම ඉතිරි කරගත් බදු ආදායම් ආයෝජනය කර උපයාගත් මුදල්. හදිස්සියකට ඔය තරම් විශාල මුදලක් අවශ්ය වෙන්නේ නැහැ. ඒ වගේම, අවුරුදු විස්සකට සතයක්වත් බදු අය නොකර රජයේ වියදම් සියල්ල දරන්න තරම් ප්රමාණවත් විශාල මුදලක් අතේ තියෙද්දී එයින් පොඩි කොටසක් අඩු වුනා කියලා බදු ගෙවන්නන්ට විශාල අවදානමකට මුහුණ දෙන්න වෙන්නේ නැහැ. ඒ නිසා, සිංගප්පූරු රජයට පෞද්ගලික ව්යවසායකයෙක් වගේ අවදානම් අරගෙන ඔය අරමුදල් දිගුකාලීනව ආයෝජනය කරන්න පුළුවන්. වැඩි අවදානමක් ගන්න තරමට ප්රතිලාභත් වැඩියි.
මේ තරම් විශාල පොදු අරමුදල් ප්රමාණයක් කළමනාකරණය කරද්දී හොරකම්, දූෂණ, වංචා වලට කිසිදු ඉඩක් නොතැබිය යුතු බවත්, එය ඉතාම වැදගත් බවත් අමුතුවෙන් කියන්න අවශ්ය නැහැ. ඒක අනිවාර්යයෙන්ම අවශ්යයි. හොරකම්, දූෂණ, වංචා සිදු වුනානම් ඔය වත්කම් ඔය විදිහට ඉතුරු වෙන්නේ නැහැ. කොහොම වුනත් වැදගත්ම කාරණාව අවුරුදු විස්සකින්වත් වියදම් කරලා ඉවර කරන්න බැරි තරම් වත්කම් රජය සතුව තිබෙනවා කියන එකයි. ඒ බදු මුදල් වලින් ඉතිරි කරගත් කොටස.
සිංගප්පූරු ක්රමයත් ටික දෙනෙකු විසින් මුළු රට වෙනුවෙන්ම තීරණ ගන්න සමාජවාදී ආකෘතියේම ක්රමයක් තමයි. ඒ වගේම එම ක්රමය සාර්ථක වූ දුලබ අවස්ථාවක් (සාර්ථකත්වය කියන්නේ ආර්ථික වර්ධනය පමණක් කියා සැලකුවොත්). තනි පුද්ගලයෙක් හෝ කුඩා කණ්ඩායමක් විසින් මුළු රටක් වෙනුවෙන් තීරණ ගන්නා ක්රමය සමහර වෙලාවට සාර්ථක වෙන්න පුළුවන්. හැම අවස්ථාවකම අනිවාර්යයෙන් අසාර්ථක විය යුතුමයි කියලා එකක් නැහැ. නමුත්, බොහෝ විට වෙන්නේ අසාර්ථක වෙන එක. මෙය විශාල අවදානමක් ගැනීමක්.
දැන් සිංගප්පූරුවේ තිබෙන තරම් විශාල ප්රමාණයක් නොවුනත් ලංකාවේ රජය සතුවත් නිදහස ලබද්දී සැලකිය යුතු වත්කම් ප්රමාණයක් තිබුණා. ජාතිකවාදී හා සමාජවාදී ප්රතිපත්ති නිසා ඒ වත්කම් අවුරුදු පහළොවක් යද්දී ඉවර වුනා. රට හිඟමනට වැටුණේ ඊට පස්සේ. 1965න් පස්සේ ලංකාවට IMF එකෙන් තොර පැවැත්මක් නැහැ. ඒ කාලයේ සිට අද දක්වාම රජය විසින් දිගින් දිගටම එකතු කරගෙන තියෙන්නේ ණය මිසක් වත්කම් නෙමෙයි. හැම අවුරුද්දකම වගේ රජයේ ආදායම් හා වියදම් අතර වෙනස ඔය ණය කන්දරාවට එකතු වෙනවා. මේ වෙද්දී ණය කන්දරාව රජයේ ආදායම වගේ දොළොස් ගුණයක් විතර.
දැන් ප්රශ්නය ණය ගෙවන එක නෙමෙයි. මොන තරම් හොඳ සැලසුමක් හැදුවත්, ණය ආපසු ගෙවලා නිදහස් වෙන එක කොහොමටත් අවුරුදු විසිපහකටවත් කරන්න පුළුවන් දෙයක් නෙමෙයි. දැන් ප්රශ්නය ණය වාරික හා පොලී ගෙවන එක. මෙතෙක් කළේ අලුතෙන් ණය අරගෙන ණය වාරික හා පොලී ගෙවන එක සහ වියදමට තවත් ණය ගන්න එක. දැන් අලුතෙන් අවශ්ය පමණ ණය ගන්න බැරි නිසා මොනවා හෝ තිබෙන වත්කමක් විකුණන තත්ත්වයට වැටිලා ඉවරයි. ලාබ ලබන වත්කම් විකුණන්න අවශ්ය වී තිබෙන ප්රධාන හේතුව මේකයි.
කොහොම වුනත්, ලාබ ලබන රාජ්ය ආයතන ගැන දමපු සටහනට ප්රතිචාර දමපු සමහර අය ඒ ප්රතිචාර දමා තිබුණේ පාඩු ලබන රාජ්ය ආයතන ඔලුවේ තියාගෙන. ලංකාවේ පාඩු ලබන රාජ්ය ආයතන ගැන කතා කරද්දී උඩින්ම ඉන්න ත්රිමූර්තිය ශ්රීලන්කන්, තෙල් සංස්ථාව සහ ලංවිමයි.
ඉහත ආයතන තුනේ පොදු සමානකමක් වන්නේ තෙල් වලට තිබෙන සම්බන්ධයයි. සාමාන්යයෙන් තෙල් මිල ඉහළ යාම අඩු වැඩි වශයෙන් මේ ආයතන තුනේම පාඩු වැඩි කරන්න හේතු වෙනවා. එම සමානකම තිබුණත්, මේ ආයතන තුනේ ප්රශ්න බොහෝ දුරට එකිනෙකට වෙනස්.
මේ ආයතන අතරින් තෙල් සංස්ථාවට හා ලංවිමට රට ඇතුළේ ඒකාධිකාරයක් තිබෙනවා. තෙල් සංස්ථාවේ ඒකාධිකාරය සියයට සියයක්ම කෘතීම එකක්. රජය විසින් මේ ඒකාධිකාරය හදන්නේ යල් පැන ගොස් ඇති සමාජවාදී ආර්ථික ක්රමය මත පදනම්වයි.
ඇමරිකාවේ හන්දියක හතර පැත්තේ ඉන්ධන පිරවුම්හල් හතරක් තිබෙන එක දුලබ දසුනක් නෙමෙයි. තරඟකාරී සමාගම් හතරකට අයත් මේ ඉන්ධන පිරවුම්හල් හතරේ මිල ගණන් එකිනෙකට සමාන නැහැ. පාරිභෝගිකයෙකුට ඒ හතර අතරින් මිල අඩු තැනකින් ඉන්ධන පුරවා ගන්න පුළුවන්.
නිදහස ලබන විට වගේම නිදහස ලබා වසර පහළොවක් පමණ යන තුරු ලංකාවේ තිබුණේත් මේ වගේම තත්ත්වයක්. මොබිල් (MOBIL), කැල්ටෙක්ස් (CALTEX), ෂෙල් (SHELL), එසෝ (ESSO), ස්ටෑන්ඩඩ් ඔයිල් (Standard Oil) ඇතුළු ලෝකය පුරා ව්යාපාරික කටයුතු කළ ප්රධාන තෙල් සමාගම් සියල්ලම වාගේ ලංකාව තුළ ඉන්ධන බෙදා හරිමින් සිටියා. එම සමාගම් විසින් ආයෝජනය කර හදා තිබුණු තෙල් නල ඇතුළු යටිතල පහසුකම් ලංකාවේ තිබුණා. සමාගම් අතර විශාල තරඟකාරීත්වයක් පැවතුණා. රටේ තෙල් හිඟයක් තිබුණේ නැහැ.
මෙසේ තිබියදී මුදල් ඇමති සේ කටයුතු කළ ඇන් ඇම් පෙරේරාගේ සහ වෙළඳ ඇමති ලෙස කටයුතු කළ ටී බී ඉලංගරත්නගේ බලපෑම මත අගමැති සිරිමාවෝ බණ්ඩාරනායක විසින් තෙල් සමාගම් සියල්ල ජනසතු කරන්නට පෙළඹුණා. සමාජවාදී පිස්සුව සහ බටහිර විරෝධය හැර එසේ කරන්නට වෙනත් සාධාරණ හේතුවක් තිබුණේ නැහැ. මෙහි ඉලක්කය වූයේ බටහිර සමාගම් වලට ලංකාවේ වෙළඳපොළ අහිමි කර රුසියාව ඇතුළු සමාජවාදී රටවලින් ඉන්ධන ආනයනය කිරීමයි.
මේ අනුව, තෙල් සමාගම් සතු සියලු දේපොළ රජය විසින් පවරා ගැනීමෙන් පසුව තෙල් සංස්ථාව පිහිටුවා එයට නීතියෙන්ම රාජ්ය ඒකාධිකාරයක් හදා දුන්නා. තෙල් සංස්ථා පණත මගින් අනෙක් කිසිවෙකුට ඉන්ධන ආනයනය, බෙදා හැරීම හා විකිණීම තහනම් කෙරුණා. 1961දී පටන්ගත් මේ ක්රියාවලිය 1971දී එසෝ සමාගම සතු වූ ගුවන් යානා ඉන්ධන බෙදා හැරීමේ පහසුකම් පවරා ගැනීමෙන් අවසන් වුනා. අද වන විට බදු ගෙවන්නට මහත් බරක්ව තිබෙන තෙල් සංස්ථා ඒකාධිකාරය හැදුනේ ඔය විදිහටයි.
තෙල් සංස්ථාවට සාපේක්ෂව ලංවිම හැදුණේ පෞද්ගලික අංශය විසින් නොකරන ආයෝජනයක් රජය විසින් කිරීමේ ප්රතිඵලයක් විදිහට කියා කියන්න පුළුවන්. එහිද, සමාජවාදී අදහස් වල බලපෑම තිබුණත්, එසේ නැතිව වුවත් මෙවැන්නක් සිදු විය හැකිව තිබුණා. යම් තාක් දුරකට ලංවිම කියන්නේ ස්වභාවික ඒකාධිකාරයක්.
ශ්රීලන්කන් ගුවන් සේවය හා එහි පූර්වගාමීන් වන එයා සිලෝන් හා එයා ලංකා හැදෙන්නේ ජාතික අභිමානය පිළිබඳ ප්රකාශන ලෙස කියා කියන්න පුළුවන්. තමන්ගේම ගුවන් සේවයක් හදා ගැනීම අලුතෙන් නිදහස ලැබූ බොහෝ රටවලට කරන්නට අවශ්ය වූ දෙයක්. මෙහිදී ලාබ ලැබීම ප්රමුඛ අවශ්යතාවය ලෙස සැලකුණේ නැහැ. ජාතික ගුවන් සේවයක් මගින් රටේ සංස්කෘතිය නිරූපණය කිරීම හා ප්රතිරූපය ප්රවර්ධනය කිරීම වැනි දෙයක්ද සිදු වුනා.
ඉකොනොමැට්ටා ලංකාවේ නිදහස් වෙළඳ පොළ ආර්ථිකයක් (free market economy) ඇතිකිරීම එක පැත්තකින් බලවත් සුළු පිරිසක් ඒකාධිපති තීන්දු තීරණ ගැනීමේ හැකියාවන් යොදවමින් සහ ඒ හා සමගාමීව රටපුරාම දක්ෂිණාංශික ධනවාදී සමාජ ක්රමයක් පිළිබඳ මතවාදය ආකර්ෂණීය කැම්පේන් එකක් හරහා දැඩිව ව්යාප්ත කිරීම යන ක්රම දෙකම එකවිට කිරීමෙන් පමණක් කළ හැකි අතර මම හිතන්නේ එක්සත් ජනපදයේ සහ යුරෝපයේ මේවන විට ලංකාවේ ආණ්ඩුව (සහ ආර්ථික ප්රතිපත්ති) මෙහෙයවන පිරිස් දැනටමත් එම දෙකම එකට කරන නිසා (සහ ඉකොනොමැට්ටාත් එම මතවාදී කැම්පේන් එකේ කටයුතු කරන නිසා) මෙම ක්රියාවලිය සාර්ථක ලෙස ක්රියාත්මක කරන්න පුළුවන් වෙයි කියලා මට හිතෙනවා. රනිල් නන්දලාල් වැනි එම මෙහෙයුමේ නියෝජිතයන් මේ වනවිට සාර්ථක ලෙස මෙහෙයුම් කරගෙන යන බව පේනවා.
ReplyDeleteනමුත් මීට අදාළ දේශපාලනික නායකත්වය ගැන කතා කළොත් ඔබගෙන් පිලිතුරක් අපේක්ෂාවෙන් මන් මේ ප්රශ්නය ඔබට යොමුකරන්නෙ.
අපි කුඩා කාලයේ 1990 දශකයෙ සිටම ලඞ්කාවේ දේශපාලනය දිහා බැලුවොත් ප්රධාන දේශපාලන මොළ දෙකක් ලන්කාවේ ඉන්නව කියල පේනව ඒ ප්රෙමදාස පිටිපස්සෙ රනිල් වික්රමසිංහ සහ චන්ද්රිකා පිටිපස්සෙ මහින්ද රාජපක්ෂ, පසුව මහින්ද රාජපක්ෂ ඍජුව දේශපාලනික නායකත්වය අතට ගත් අතර ඊට පස්සේ ඔහුගේ දේශපාලන බලය පරාජයට පත් කරමින් නැවතත් ඔහුගේ ප්රතිවාදියා මෛත්රී පිටිපස්සෙ රනිල් බලයට පත් වූ අතර නැවතත් එය මාරු කළේ ගොටාභය පිටිපස්සෙ මහින්ද විදියට.. දැන් රනිල් විදේශීය විශේෂඥ සහාය යොදා ගෙන ඔහු මීට කලින් මැළි වූ දෙය වන ඍජුවම දේශපාලන නායකත්වය ලබා දෙනවා.
නමුත් 2021 වසරෙන් වගේ පස්සෙ සිට මේ දක්වා ගත්තොත් දැන් මහින්ද කායික වශයෙන් අතිශය දුර්වල තැනක ඉන්න නිසා මින් ඉදිරියට ලන්කාවේ දේශපාලනය one man show එකක් වේවිද?
එහෙම නොවෙනවනම් රනිල්ගෙ තීක්ෂණ දේශපාලන බුද්ධියට අභියෝග කරන්න පුලුවන් වෙන කෙනෙක් ඉන්නවද?
විපක්ෂ දහරාව අතුලෙ ඉන්න සජිත් , අනුර කුමාර වගේ අයට නම් රනිල්ගෙ කිට්ටුවට වත් එන්න තරම් දේශපාලන පරිචිතයක් අති කියල මට දැනෙන්නෙ නැති නිසයි මන් මේ පරශ්නය ඔබගෙන්ම අහන්න හිතුනෙ? මොකද ඔවුන් ගෙන් අනුර දැනටමත් මෙහෙයවන්නේ රනිල් (බැසිල්ලා හරහා) කියලා පේනවා, සජිත්ගේ පිටුපස සිටින අයත් රනිලට අවශ්ය වෙලාවට අවශ්ය පරිදි මෙහෙයවන්න ලේසියෙන්ම පුළුවන්නේ, යම් තරමකින් චම්පික රණවකට හැකියාව ඇතත් ඔහු දේශපාලනික ගේම් වලට එතරම් දක්ෂ කෙනෙක් නෙවෙයි, මංගල සමරවීර වගේ කෙනෙක් හිටියා නම් මේ ගේම් එක බාරගන්න තිබුණා, නමුත් දැන් ඔහුත් නෑනේ, ඒ නිසා මේ ගැන සරලව පැහැදිලි කිරීමක් කරන්න පුළුවන් නම් හොඳයි. ඔබට පුළුවන් වෙයි ද මේ ගැන පැහැදිලි කිරීමක් කරන පෝස්ට් එකක් දාන්න?