ආණ්ඩුව සමඟ සිටි සුළු පක්ෂ එකොළහක් හරහා ආණ්ඩුව තුළ මුල සිටම පැවති ප්රතිවිරෝධී බලවේග වඩා හොඳින් නිරාවරණය වී තිබෙනවා. මේ පක්ෂ එකොළහෙන් වැඩි ප්රමාණයක් වචනාර්ථයෙන්ම සුළු පක්ෂ. සමහරක් තනි පුද්ගලයෙකු විසින් ඔසොවාගත් බෝඩ් ලෑලි පමණයි. මේ අතර තිබෙන, මේ වන විටද යම් ජන පදනමක් ඇති, එකම පක්ෂය ශ්රීලනිපයයි. ශ්රීලනිපයට වුවද මේ වන විට තනිව මැතිවරණයකට මුහුණ දී ලබා ගත හැක්කේ ඉතා සුළු නියෝජනයක් පමණයි. තනි පක්ෂ ලෙස ගත්තොත්, විමල් වීරවංශගේ පක්ෂය ඇතුළු, අනෙකුත් පක්ෂ හෝ කණ්ඩායම් වලට එවැනි ජන බලයක් හෝ නැහැ.
ගෝඨාභය රාජපක්ෂගේ ජනාධිපතිවරණ ජයග්රහණය ඔවුන් විසින්ම විශාල ලෙස අතිශයෝක්තියට නංවා ඇතත් ඔහු විසින් ලබාගත් ඡන්ද ලක්ෂ හැට නවය ප්රතිශතයක් ලෙස ගත් විට 52.25%ක් පමණයි. ලංකාවේ ජනාධිපතිවරණ ගණනාවකදීම ජයග්රාහකයා විසින් මෙම ප්රතිශතය ඉක්මවූවා.
ඇතැම් වාර්තා අනුව මේ වන විට ආණ්ඩුව අනුමත කරන ජනතා ප්රතිශතය 10% මට්ටම දක්වා පහත වැටී ඇති බව සමීක්ෂණ වාර්තා වලින් පෙනී ගොස් තිබෙනවා. කෙසේ වුවද, ආණ්ඩුව අනුමත කරන ප්රතිශතය 10% මට්ටමට පහත වැටී තිබීමෙන් ඔවුන් ආණ්ඩු විරෝධීන් වී ඇති බව හෝ පක්ෂය මාරු කර ඇති බවක් අනිවාර්යයෙන්ම අදහස් වන්නේ නැහැ.
"හරි මග" කණ්ඩායම තුළ සිටින ප්රධානම බලවේගය ශ්රීලනිපය වුවත්, කණ්ඩායමේ ගතිකත්වය මෙහෙයවෙන්නේ විමල් වීරවංශ හරහා. තනි විමල් වීරවංශට වඩා කණ්ඩායමකට හේත්තු වූ විමල් වීරවංශ ගොඩක් ශක්තිමත්. ඒ වගේම, කිසිසේත්ම සමජාතීය නොවන මේ එකොළහේ කණ්ඩායම එක මිටක් වූ විට තනි තනිව ලොකු වැදගත් කමක් නැති මේ කොටස් එකොළහ ඒ කොටස් වල එකතුවට වඩා ගොඩක් ලොකු බලවේගයක් බවට පත් වෙනවා.
ගෝඨාභයව ජනාධිපති කළ ලක්ෂ හැට නවයේ බලවේගය කියන්නෙත් "අයිතිකරුවෙකු නැති" කුඩා කොටස් විශාල ප්රමාණයක එකතුවක්. ඒ සන්දර්භය තුළ "හරි මග" කණ්ඩායමේ කැරැල්ලෙන් හැටනව ලක්ෂය පළු වීමක් පෙන්නුම් කරනවා. මෙය රඟපෑමක්ද, සැබෑ දේශපාලනික බෙදීමක්ද කියන එක මම කතා කරන්න යන කරුණට එතරම් අදාළ නැහැ.
මට වැඩි අවධානයක් යොමු කරන්න අවශ්ය මේ ගැටුම තුළින් පිළිබිඹු වන ආර්ථික දෘෂ්ඨිවාද ගැටුම දෙසයි. එම ගැටුම සමඟ දේශපාලන දෘෂ්ඨිවාද ගැටුමක්ද නොගැලවිය හැකි ලෙස ගැට ගැසී ඇති නිසා ඒ ගැන කතා නොකර ආර්ථික දෘෂ්ඨිවාද ගැටුම පිළිබඳව කතා කළ නොහැකියි. ඒ අවශ්ය ප්රමාණයට වඩා, දේශපාලන දෘෂ්ඨිවාද ගැටුම ගැන කතා කිරීම මගේ අරමුණ නෙමෙයි. ඒ වගේම, මේ ආර්ථික දෘෂ්ඨිවාද ගැටුම ගැන කතා කළ යුතු වන්නේ අනාගතවාදී ප්රවේශයකින්.
සංවෘත ආර්ථිකයක් මුල් කරගත් සමාජවාදී ආර්ථික ජාතිකවාදය හැත්තෑවේ දශකයේ සිට "බැසගෙන ගොස්" ඉතිහාසයේ කුණු බක්කියට විසි වී අවසන්ව තිබෙන අදහසක්. මේ වන විට සංවෘත ආර්ථිකයන් ක්රියාත්මක වන උතුරු කොරියාව, කියුබාව වැනි රටවල් ලෝක සිතියමේ නැති, වෙනම ලෝකයක තිබෙන රටවල්. ආරක්ෂණවාදය හා ආර්ථික ජාතිකවාදයන් එලෙස අවසන්ව නැතත් විසි එක් වන සියවසේ ආර්ථික ජාතිකවාදයන් ක්රියාත්මක වන්නේ හැත්තෑව දශකය පමණ දක්වා පැවති පැරණි ලෝකයේ නීති යටතේ නෙමෙයි.
හැත්තෑව දශකය පමණ වන තුරු ජාතික සමාජවාදී ස්වයංපෝෂිත ආර්ථික ක්රම පිළිබඳ අදහසට සැලකිය යුතු පිළිගැනීමක් ලෝකය පුරාම, විශේෂයෙන්ම ලංකාව වැනි තුන් වන ලෝකයේ රටවල, තිබුණා. සමගි පෙරමුණු පරීක්ෂණයෙන් පසුව ලංකාව තුළ මේ අදහස තීරණාත්මක ලෙස ප්රතික්ෂේප වුනා. චන්ද්රිකා බණ්ඩාරනායකගෙන් පසුව, ඒ වන තුරු ජාතික සමාජවාදී නැඹුරුවක් තිබුණු ශ්රීලනිපය ලිබරල් ජාත්යන්තරවාදය වෙත විතැන් වුනා. ඒ සමඟම ලංකාවේ ප්රධාන දේශපාලන පක්ෂ දෙක වූ එජාපය හා ශ්රීලනිපය අතර පැවති ආර්ථික ප්රතිපත්ති වෙනස්කම් බොහෝ සේ අඩුවුනා.
නමසිය අනූ තුනේදී පමණ ශ්රීලනිපය ප්රමුඛ සන්ධානය විසින් "මානුෂික මුහුණුවරක් දී ධනවාදය හීලෑ කර ගන්නා බවට" උදාන පාඨයක් ඉදිරිපත් දමමින් ජාතික සමාජවාදය මත පදනම් වූ සංවෘත ආර්ථික ක්රමය අත හැර ජේආර් ජයවර්ධන විසින් හඳුන්වා දුන් විවෘත ආර්ථික ක්රමය වැළඳ ගත්තා. එයින් පසුව, සංවෘත ආර්ථික ක්රමයක් වෙනුවෙන් පෙනී සිටියේ ජවිපෙ සහ තවත් බෝඩ් ලෑලි පක්ෂ ටිකක් පමණයි. දැනට පෙනී යන පරිදි ජවිපෙ විසින්ද සංවෘත ආර්ථික ක්රමය අත හැරීමට උත්සාහ දරමින් සිටිනවා. විසි එක් වන සියවසේදී ජාතික සමාජවාදී සංවෘත ආර්ථික ක්රමයක් කරා යාම යනු බරකරත්තයෙන් අනුරාධපුරයට යාමට වඩා වැඩි දෙයක් නෙමෙයි.
මහින්ද රාජපක්ෂ යටතේ රාජපක්ෂලාගේ ආර්ථික ක්රමය කිසි විටෙකත් ආරක්ෂණවාදයක්, සංවෘත ආර්ථික ක්රමයක් හෝ ජාතික සමාජවාදයක්ව පැවතුණේ නැහැ. එවැනි ආර්ථික ක්රමයක් හරහා රාජපක්ෂ දශකය තුළ දැකිය හැකි වූ සාපේක්ෂවව ඉහළ ආර්ථික වර්ධනය හා භෞතික සංවර්ධනය දැකිය හැකි වීමේ කිසිදු ඉඩක් තිබුණේ නැහැ. ඇත්තටම කියනවානම් වෙළඳපොළ මත පදනම් වූ ලිබරල්, ජාත්යන්තරවාදී ආර්ථික ක්රමයක් හරහා වුවද රාජපක්ෂ දශකයේ සංවර්ධනය කරා යාමේ හැකියාවක් තිබුණේ නැහැ. රාජපක්ෂලා එතැනින්ද එහාට ගියා.
කෙසේ වුවත්, රාජපක්ෂ ක්රමය ජාතිකවාදී ආර්ථික ක්රමයක් නෙමෙයි. එය ලොවෙත් නැති ප්රතිජාතිකවාදී, ප්රතිආරක්ෂණවාදී ආර්ථික ක්රමයක්. ආරක්ෂණවාදය තුළ සිදු වන්නේ දේශීය නිෂ්පාදකයාට විදේශික නිෂ්පාදකයාට නැති විශේෂ වාසි සැලසීමයි. ලිබරල්, ජාත්යන්තරවාදී ආර්ථික ක්රමයක් තුළ දේශීය නිෂ්පාදකයා හා විදේශික නිෂ්පාදකයා එකිනෙකා සමඟ සාධාරණ තරඟයක නිරත විය යුතුයි. රාජපක්ෂ ක්රමය තුළ සිදු වුනේ විදේශීය නිෂ්පාදකයාට දේශීය නිෂ්පාදකයාට නැති විශේෂ වාසි සැලසීමයි.
රාජපක්ෂ ආර්ථික ක්රමයේ සාර්ථකත්වයේ රහස මේ ප්රතිජාතිකත්වය හා ප්රතිආරක්ෂණවාදයයි. මේ ක්රමය යටතේ සිදු වන්නේ සාර්ව-ආර්ථික ප්රතිපත්ති ඇතුළු රාජ්ය ප්රතිපත්ති හරහා දේශීය නිෂ්පාදකයාගෙන් විදේශීය නිෂ්පාදකයා රැක ගැනීමයි. බොහෝ විට මෙහි විදේශීය නිෂ්පාදකයා වූයේ චීන හා ඉන්දියානු නිෂ්පාදකයින්.
දේශීය නිෂ්පාදන කඩා වැටීම, ආනයන ඉහළ යාම හා අපනයන පහළ යාම සැලසුම්සහගතව, අහම්බයෙන් හෝ උගුලකට අසුවීමෙන් රාජපක්ෂලා විසින් ක්රියාත්මක කළ ආර්ථික ක්රමයේ නෛර්සර්ගික ලක්ෂණයක්. මේ දේවල් සිදු නොවී රාජපක්ෂ ක්රමයේ දැකිය හැකි සෞභාග්යයට පැවතිය නොහැකියි. මහන්සි වන ප්රමාණයට වඩා වැඩියෙන් පරිභෝජනය කළ හැකි ක්රමයක් කියන්නේ බොහෝ දෙනෙකුට සතුටු විය හැකි ක්රමයක්. එහෙත්, මේ ක්රමයේ ප්රශ්නය වන්නේ දිගින් දිගටම වැඩි වැඩියෙන් විදේශ ණය නොගෙන මෙවැනි ක්රමයක් පවත්වාගෙන යාමේ හැකියාවක් නැති වීමයි. ණය ගන්න බැරි වූ විට පිරමිඩය කඩා වැටී සියල්ල කණපිට හැරෙනවා.
ගෝඨාභයව තෝරා පත් කරගත් හැට නව ලක්ෂයෙන් සැලකිය යුතු කොටසක්, ඇතැම් විට බාගයක් පමණ, රාජපක්ෂ දශකයේ ආර්ථික සංවර්ධනයෙන් ඇස් ගිනිකණ වට්ටවා ගත් අයයි. ඔවුන්ට යහපාලන ආණ්ඩු කාලය තුළ "රනිල් විසින් ආර්ථිකය විනාශ කර දැමීම" විශාල ප්රශ්නයක්ව තිබුණා. යහපාලන කාලය තුළ දැකිය හැකි වූයේ සාර්ව-ආර්ථික පරාමිතීන් සමතුලිතව තබා ගනිමින් එම කාලයේදී ලංකාවට ළඟා කර ගත හැකිව තිබුණු ආර්ථික වර්ධන වේගයයි.
ඉහත කී කණ්ඩායම ආර්ථික නොවන අර්ථයකින් ජාතිකවාදීන් විය හැකි වුවත්, ඔවුන් හැම දෙනෙක්ම ආර්ථික ජාතිකවාදීන් වූයේ නැහැ. මොනයම්ම අයුරකින් හෝ ආරක්ෂණවාදීන් හෝ ජාතික සමාජවාදීන් වූයේ නැහැ. ඔවුන්ට අවශ්ය වුනේ අධිවේගී හා කාපට් කළ මාර්ග, ඒ මාර්ග වල ධාවනය කළ හැකි සුඛෝපභෝගී වාහන, ආනයනික බඩු රාක්ක වල පිරුණු සුපිරි වෙළඳසැල්, දරුවන්ට විදේශ අධ්යාපනය. නිවාඩුවට පිටරට සවාරි ආදියයි. ආරක්ෂණවාදය හා ජාතික සමාජවාදය යනු මෙහි ප්රතිවිරුද්ධ අක්ෂයයි.
හැට නව ලක්ෂයේ කණ්ඩායමට නාමික බටහිර විරෝධයක් තිබුණා විය හැකි වුවත් එවැනි විරෝධයක් මතුපිටින් පෙන්වීමට ඔවුන්ට හැකි වුනේ බටහිර සංවර්ධනය මත පදනම් වූ සුවපහසු ජීවිතය තුළයි. නමට බටහිර විරෝධීන් වනු මිස මේ වැඩි දෙනෙකුට ඇත්තටම බටහිර විරෝධයක් තිබුණේ නැහැ. රනිල්ගේ ආර්ථික ප්රතිපත්ති හරහාද මේ දිස්නෙ ගහන ආර්ථිකයට වැට බැඳීමක් කිසිසේත්ම සිදු නොවුනත්, ඒ වෙනුවෙන් මිලක්ද ගෙවිය යුතු වුනා. රනිල්ගේ ප්රතිපත්ති හා ජේආර්ගේ ප්රතිපත්ති අතරද මේ වෙනස කැපී පෙනෙනවා. ජේආර්ගේ ක්රමය වඩා කිට්ටු රනිල්ගේ ක්රමයට නොව රාජපක්ෂ ක්රමයටයි.
බදු කැපීම ඇතුළු ප්රතිපත්ති ක්රියාමාර්ග හරහා ගෝඨාභය විසින් ප්රදර්ශනය කළේ යහපාලන ආණ්ඩු කාලයේ නොතිබුණු සැපක්, එහි මිල ගෙවීමෙන් තොරව ලබා දෙන්නට තමන් සූදානම් බවයි. දිගින් දිගටම ණය ගැනීමට හැකි වීනම් මෙය කළ හැකිව තිබුණා.
මේ අයුරින් ආර්ථික සෞභාග්යය වෙනුවෙන් ගෝඨාභය තෝරා ගත් අය මෙන්ම, බොක්කේ ජාතිකවාදීන් යම් පිරිසක්ද මේ හැට නව ලක්ෂය ඇතුළේ සිටියා. ඒ අය යම් තරමකින් නලින් ද සිල්වාගේ මතවාදී දරුවන් හා එම මතවාදය එහෙන් මෙහෙන් ඇහිඳගත් යයි. තමන් බර කරත්තයෙන් අනුරාධපුරයට යාම වෙනුවෙන් පෙනී නොසිටින බව නලින් ද සිල්වා විසින් පුන පුනා කීවත් ප්රායෝගිකව නලින් ද සිල්වාගේ මතවාද හරහා සිදු වී තිබෙන්නේ බර කරත්තයෙන් අනුරාධපුරයට යාම ප්රවර්ධනය වීමයි. බටහිර දැනුමේ ආධිපත්යය ප්රතික්ෂේප කිරීම හා බටහිර නම ගෑවුණු සියළු දෙය ප්රතික්ෂේප කිරීම ලංකාවේ බොහෝ දෙනෙකුට දෙකක් නොව එකක්.
ලංකාවේ බටහිර විරෝධය නලින් ද සිල්වා විසින් හෝ ජාතිකවාදී කඳවුර විසින් ඇති කළ එකක් නෙමෙයි. එය කාලයක සිටම සමාජවාදී පක්ෂ විසින්ද වැපිරූ මතවාදයක්. ඊටත් පෙර සිටම අධිරාජ්ය විරෝධය හරහා නිසගයෙන්ම මතු වූ අදහස් සමුදායක්. බටහිර විරෝධයට තවමත් ලංකාව තුළ විශාල ඉල්ලුමක් තිබෙනවා.
බොක්කේ ජාතිකවාදීන්ගේ මනෝරාජික සිහිනය කිසිවක් ආනයනය නොකර හැම දෙයක්ම ලංකාවේම හදා ගැනීමයි. එසේ කර ඒ දේවල් හැකි තරම් අපනයනය කර ආදායම්ද ඉපැයීමයි. ඒ ඉලක්කය කරා යා හැකි මාර්ගය ලෙස ඔවුන් දකින්නේ ආරක්ෂණවාදයයි. රජය මුල් වී අපනයන දිරි ගැන්වීමෙන් මෙවැන්නක් කළ හැකිය යන ආචීර්ණකල්පික අදහසෙහි මේ පිරිස තවමත් හිර වී සිටිනවා. විමල් වීරවංශ විසින් නියෝජනය කරන්නේද මේ අදහසයි.
ගෝඨාභයව බලයට පත් කළ හැටනව ලක්ෂයේ බලවේගය කියා කියන්නේ වලිගයක් නැති දෙපැත්තේ ඔලු දෙකක් තිබෙන දෙපත් නයෙක්. එක පැත්තකින් රාජපක්ෂලා විසින් අනුගමනය කරමින් සිටි ලිබරල් ජාත්යන්තරවාදයෙන්ද එහාට ගිය ප්රතිජාතිකවාදී, ප්රතිආරක්ෂණවාදී වැඩ පිළිවෙළ. අනෙක් පැත්තෙන් ලංකාවේ ජාතිකවාදීන් සැලකිය යුතු පිරිසකගේ සිහිනය වන ආරක්ෂණවාදී ජාතිකවාදය. මේ දෙකට මොන විදිහකින්වත් එකට යන්න බැහැ.
රාජපක්ෂලාගේ දේශපාලන පෞරුෂය තුළ ඔවුන් මේ එකිනෙකට හාත්පසින් වෙනස් අවශ්යතා තිබෙන බලවේග දෙක එකතු කර ගැනීමට සමත් වෙනවා. මහින්ද රාජපක්ෂගේ කාලයේදී එම ආණ්ඩුව විසින් ඇත්තටම ක්රියාත්මක කළේ ප්රතිජාතිකවාදී, ප්රතිආරක්ෂණවාදී වැඩ පිළිවෙළ පමණයි. එහෙත්, ඔවුන් ප්රසිද්ධියේ කතා කරද්දී ආරක්ෂණවාදී ජාතිකවාදීන් ලෙස පෙනී සිටිමින් ලස්සනට මිනිස්සුන්ව ඇන්දුවා. ගොඩක් මිනිස්සුන්ට අවසාන වශයෙන් අවශ්ය වුනෙත් ඒ වගේ දෙයක්. හරියටම කිවුවොත් බටහිරට බැණ බැණ බටහිරින් එන දේවල් වල ප්රතිලාභ අත් විඳින්න. ඒ සඳහා අවශ්ය ඉඩකඩ රාජපක්ෂලා හදලා දුන්නා.
මහින්දට තේරුණු, බැසිල්ට තේරෙන මේ සෙල්ලම ගෝඨාභයට හරියට තේරුණේ නැහැ. මහින්ද පපුවට ගහලා කරන බව කියන නමුත් ජීවිතේට නොකරන දේවල් ගෝඨාභය කරන්න ගියා. එක පැත්තකින් ගෝඨාභයට එහෙම නොකර බැරි වුනා. එක උදාහරණයක් ගත්තොත් මැතිවරණයට කළින් රාජපක්ෂලා MCC එක සම්බන්ධව අනුගමනය කළේ කොන්ඩම් ප්රතිපත්තියක්. මැතිවරණ වේදිකා වල කතා කරද්දී වුනත් රාජපක්ෂ පවුලේ අය MCC එකට විරුද්ධව කතා කළේ ඉතාම පරිස්සමෙන්. නමුත්, මැතිවරණයෙන් පස්සේ යූ-ටර්න් එකක් ගන්න බැරි තරමට වැඩේ දුර දිග ගිහින් තිබුණා. දැන් IMF නොයාමත් මේ වගේම වැඩක්.
මහින්දගේ අන්තිම අවුරුදු වලදීත් පීබී-විමල් ගැටුම් විදිහට ඔලු දෙකේ ප්රශ්නය මතු වුනා. හැබැයි මහින්ද මේ ප්රතිවිරෝධතා ඉතා හොඳින් කළමණාකරණය කරගත්තා. පීබී කරගෙන යන විදිහට කරන්න නොදී ඇඟිලි ගහන්න ගියොත් අමාරුවක වැටෙන බව මහින්දට ඉවෙන් වගේ තේරිලා තිබුණා. අනෙක් පැත්තෙන් පීබී මැතිවරණ වලට නොයන නිසා විමල්ට හිතුමනාපෙට පීබී මුවහමට තඩිබාන්නත් ඉඩ දීලා තිබුණා.
මේ සෙල්ලම තේරුම් ගත හැකි තරමේ දේශපාලන පරිණතභාවයක් ගෝඨාභයට තිබුණේ නැහැ. ඔහු පටන් ගත්තෙම නාරාහේන්පිට හාල් කඩේට පැනලා. ඊට පස්සේ මහ බැංකුවටත් පැන්නා. අන්තිමේදී කුඹුරටත් පැන්නා. දැන් වලං කද බිඳිලා. කුඹුරත් විනාසයි.
ඔය ඔක්කොම වුනාට පස්සේ ගෝඨාභයට බැසිල් වෙත හැරෙනවා ඇරෙන්න වෙන මාර්ගයක් ඉතිරි වෙලා තිබුණේ නැහැ. හැබැයි දැන් බැසිල්ට වුනත් එන්ජිම ස්ටාට් කරන්න ලේසි නැහැ.
එතන බොරුවක් කරනවා කියලයි හැමෝම කියන්නේ. එපා වෙලා ඉන්න මිනිස්සු ඒ පැත්තේම තියා ගන්න
ReplyDeleteබොහෝ විට එහෙම වෙන්න පුළුවන්. එහෙම නොවුනත් ගොඩක් අය හිතන්නේ එහෙමයි. සමහර විට ජාජබ හෝ 43 වැනි වෙනත් කණ්ඩායමක් එක්ක හේත්තු වෙන්න හෝ එහෙම කරන බව පෙන්වා හෙට්ටු කිරීමේ බලය වැඩි කරගන්න හදනවා වෙන්නත් පුළුවන්.
Deleteබූරුවංස සහ ගම්මන්පිල්ලිය වගේ උන් කොච්චර චාටර් අංකූරන් වුණත් ජාතික ජන බලවේගයේ නායකත්වය සමග එම පක්ෂයේ පිරිස සහ පොහොට්ටු කල්ලියේ මේ කණ්ඩායම සහ 43 ටීම් එක එකතු වෙනවා නම් හොඳයි හොඳ ටීම් එකක් වෙයි මොකද සජිත් ප්රේමදාස වගේ මෙලෝ හසරක් දන්නේ නැති මෝඩයෙක්ට බලය ගියොත් තියෙන ටිකත් නැති කරලා මිනිස්සු පාරේ බල්ලෝ බළල්ලු වගේ මැරිලා යාවි මේ දවස් වල තියෙන තත්ත්වය එක්ක, ඒ නිසා මම හිතන්නේ මේ කණ්ඩායම් තුනම නිදහස් පක්ෂයේ සහය ඇතුව එකතු වෙලා වෙනම ඡන්දෙ ඉල්ලනවා නම් කමක් නැහැ කියලා, එහෙම නේද?
Deleteඅජිත් / ඉකොනො මම හිතන්නේ මෙන්න මේ පුංචි වීඩියෝ ක්ලිප් එකේ මේකට උත්තර තියෙනව, ඔබ දෙදෙනා උඩ තර්ක කරන කාරණාවන් ගැන පැහැදිලි කිරීමක් කරන්නට පෙර මේකේ වර්තමාන ආණ්ඩුවේ පවතින සැබෑ ප්රශ්නය පැහැදිලි වේවි, තව දෙයක් මේ අත්දැකීම විමල්ට විතරක් පොදු කාරණයක් නොවේ මේ පහුගිය අවුරුදු දෙක හමාරක් විතර කාලය තුළ රජයේ විවිධ ආයතන වල විවිධ තනතුරු වලට පත් කරපු අය බොහෝ දෙනෙක් නිතර නිතර ඉල්ලා අස් වීමට හේතුව මේ ක්ලිප් එකේ කියන දේ වලින් තේරුම් ගන්න පුළුවන්. ඉකොනො සහ අජිත් මේ ගැන දරන අදහස විස්තර කරන්න පුළුවන් ද?
DeleteAnonymousMarch 7, 2022 at 12:19 PM
Deleteඇනෝ, කෝ ක්ලිප් එක?
නයට අරගෙන අත්කරගත් ආර්තික වර්දනය ණය ලැබුන අවුරුද්දට විතරක් නෙමෙයිද සීමා වෙන්නෙ? ඊට පස්සෙ අවුරුද්දෙ ණය නොගත්තොත් ආපහු හිටපු තැනටම එන්නෙ නැද්ද?
ReplyDeleteඔබ හරි. මේ වැඩේට දිගින් දිගටම ණය ගන්න වෙනවා.
Deleteයහපාලන කාලෙත් ඩොලර් නය අරන් මරාගෙ කාලෙ පුම්බපු කොටස ඒ විදියටම පවත්වගෙන ගියාද ඒ කියන්නෙ?
Deleteනැහැ. පහත ලිපියේ විස්තරාත්මක ලෙස ලියා තිබෙනවා.
Deleteආර්ථික අර්බුදයේ වත්මන් හැඩය (හත්වන කොටස)
http://economatta.blogspot.com/2022/02/blog-post_17.html
"යහපාලන ආණ්ඩුව කාලයේ පරිභෝජන වියදම් වෙනුවෙන් ණය ගත්තේ නැහැ. තිබුණු ණය එක ඩොලරයක් හෝ (ශුද්ධ වශයෙන්) ගෙවුවෙත් නැහැ. එහෙත්, තිබුණු ණය වල පොලී ගෙවන්න (සහ වෙනත් බැරකම් වෙනුවෙන් ප්රතිලාභ ගෙවන්න) ණය ගත්තා."
මම හිතන්නේ ඔබට අපැහැදිලි ආර්ථිකයේ ප්රමාණය වැඩි වීම හා ආර්ථික වර්ධනය වැඩි වීම අතර වෙනසයි. ණය අරගෙන ආර්ථික වර්ධන වේගය වැඩි කළ විට ආර්ථිකය එසේ නොකළානම් වර්ධනය වන මට්ටමට වඩා ප්රසාරණය වෙනවා. දිගින් දිගටම ණය ගනිද්දී දිගින් දිගටම ආර්ථිකය නියම වේගයට වඩා වැඩි වේගයකින් වර්ධනය වෙනවා. ණය ගැනීම නැවත්වූ විට ආර්ථික වර්ධන වේගය අඩු වෙනවා. එහෙත් තව දුරටත් අඩු වේගයකින් වර්ධනය වෙනවා. ඒ වගේම ආර්ථික වර්ධන වේගය පහළ ගියත්, කලින් වේගය වැඩි වසර වලදී ප්රසාරණය වූ ප්රමාණය එලෙසම තියෙනවා. යහපාලන කාලයේදී සිදු වුනේ පුපුරන්න නොදී හෙමින් හුළං අරිනවා වගේ වැඩක්.
ඔබ හරි. මට අපැහැදිලි ඒ කොටස තමයි.
Deleteප්රසාරනය උන කොටස ඒ විදියටම තියෙන්නෙ ඇයි ණය නොගත්තත්?
පරන ලිපියක් තිබ්බ ඔබගෙ අර්තාපල් මාලු වලින් මේ නය ගැනීමෙන් වර්දදනයවැඩි උන හැටි පැහැදිලි කරපු. ඒ වගෙ උදාහරනෙකින් මේ ප්රශ්නෙත් පැහැදිලි කරන්න බැරිද?
මම මෙහිදී ණය ගැනීම කියන එකෙන් අදහස් කරන්නේ රාජ්යමූල්ය හා මුදල් ප්රතිපත්ති වල උදවුවෙන් ආර්ථිකය උත්තේජනය කිරීම. ප්රසාරනාත්මක රාජ්යමූල්ය ප්රතිපත්තියකදී වෙන්නේ රජයේ බදු ආදායම ඉක්මවා වියදම් කිරීම. හැබැයි එසේ නොකළත් ආර්ථිකයක් වර්ධනය වෙනවා. අපි හිතමු සාමාන්ය වර්ධන වේගය 5%යි කියලා. ඒ කියන්නේ 2020 අවුරුද්දේ ආර්ථිකයේ ප්රමාණය 100නම්, 2021 අවුරුද්දේ 105 වෙනවා. 2022 අවුරුද්දේ 110.25 වෙනවා. දැන් අපි මේ ආර්ථික වර්ධනය රාජ්යමූල්ය ප්රතිපත්ති වල උදවුවෙන් 6% කර ගත්තා කියමු. එහිදී ආර්ථිකයේ ප්රමාණය 2021 අවුරුද්දේ 106 වෙනවා. 2022 අවුරුද්දේ 112.36 වෙනවා. මේ සඳහා 2021 හා 2022 වසර දෙකේදීම ප්රසාරනාත්මක රාජ්යමූල්ය ප්රතිපත්තිය එක දිගට පවත්වා ගත යුතුයි. ඔබේ වචන වලින් ගත්තොත් දිගටම ණය විය යුතුයි.
Deleteදැන් මේ විදිහට 2021දී ප්රසාරනාත්මක රාජ්යමූල්ය ප්රතිපත්තියක් පවත්වා ගෙන 2022දී එය නැවැත්තුවා කියමු. ඒ කියන්නේ 2022දී අයවැය සමතුලිතයි. ඒ අනුව, 2021 ආර්ථික වර්ධනය 6% වුවත් 2022දී 5% දක්වා අඩු වෙනවා. ආර්ථිකයේ ප්රමාණය 2021 අවුරුද්දේ 106 වෙනවා. 2022 අවුරුද්දේ 111.30 වෙනවා. ආර්ථික වර්ධන වේගය සාමාන්ය මට්ටමට අඩු වුනත් එය වැඩියෙන් තිබුණු වසරේ වූ බලපෑම තවමත් තිබෙනවා. එය ඉවත් වුනානම් ආර්ථිකය 110.25 මට්ටමට වැටිය යුතුයි. ඒ වගේම 2021දී ගත් ණය සහ ඒ මත එකතු වූ පොලියද එලෙසම තියෙනවා. 2022දී අලුතින් ණය වී නැතත් පරණ ණය ගෙවා නැහැ.
දැන් මේ විදිහට 2022දී සමතුලිත අයවැයක් පවත්වා නොගෙන වියදම් කපා, බදු වැඩි කර අයවැය අතිරික්තයක් හදා ගෙන පරණ ණය සම්පූර්ණයෙන්ම ගෙවුවා කියමු. එහිදී, ආර්ථික වර්ධන වේගය සාමාන්ය මට්ටම වන 5%ටත් වඩා අඩු වී 4%ට බහිනවා. මෙහිදී ආර්ථිකයේ ප්රමාණය 2021 අවුරුද්දේ 106 වෙනවා. 2022 අවුරුද්දේ 110.24 (ආසන්නව 110.25) වෙනවා. යහපාලන කාලයේ සිදු වූ දෙය ආසන්නව සමාන කළ හැක්කේ මේ තුන්වන තත්ත්වයට නොව ඉහත දෙවන තත්ත්වයට.
ඔබගෙ ණයෙන් හුලං ගසා රුපියල උඩ යැවීම ලිපියෙ මෙහෙම තියෙනව.
Delete//. විදේශ ණය හා අදාළව ගත්තොත් පසුගිය වසරේ ලබාගත් විදේශ ණය හා ඒ විදේශ ණය වෙනුවෙන් ගෙවිය යුතු පොලියට වඩා වැඩි මුදලක් මේ අවුරුද්දේ විදේශ ණය ලෙස නැවත ලබා ගන්නා තුරු ආර්ථික වර්ධනය පවත්වා ගන්න පුළුවන්. ණය ගැනීම අඩු කළ ගමන්ම ආර්ථික වර්ධනය නැවතෙනවා. ණය නොගෙන හිටියොත් ආර්ථිකය ක්ෂණිකව කඩා වැටෙනවා.//
යහපාලන කාලෙ අලුතෙන් ණය ගැනීම නැවැත්තුවනම් (නය ගත්තෙ පොලිය ගෙවීමෙ ප්රමානෙට විතරනම්) ඇයි මරාගෙ කාලෙ වර්දනය උන ටික කඩා වැටුනෙ නැත්තෙ?
ඔබ උපුටා දක්වා ඇති කොටසේ "ආර්ථික වර්ධනය නැවතීම" කියන එකෙන් අදහස් කර තිබෙන්නේ ගණිතමය ලෙස ආර්ථික වර්ධන වේගය 0% වීම නෙමෙයි. ස්ථාවරව පවත්වා ගත හැකි "සාමාන්ය" (ආර්ථික විද්යා භාෂාවෙන්නම් "විභව") ආර්ථික වර්ධන වේගයට වඩා වැඩි වර්ධන වේගයක් පවත්වා ගත නොහැකි වීම ගැන. "ණය ගැනීම අඩු කළ ගමන්ම ආර්ථික වර්ධනය නැවතෙනවා." කියන එකෙන් අදහස් වෙන්නේත් ආර්ථික වර්ධනය විභව මට්ටම දක්වා හෝ අඩු මට්ටමකට පහත වැටීමයි. 1977න් පසු ලංකාවේ සාමාන්ය ආර්ථික වර්ධන වේගය 4.8% මට්ටමේ තිබුණා. යහපාලන කාලය තුළ එය ඊට වඩා අඩු මට්ටමකට වැටුණා.
Deleteආර්ථික විද්යා ලේඛණ වලදී මේ ආකාරයෙන් සන්දර්භය අනුව එකම වචනය වෙනස් තේරුම් වලින් භාවිතා කිරීම අසාමාන්ය දෙයක් නෙමෙයි. මෙය පාඨකයින් බොහෝ පිරිසකට පැටලිලි සහගත විය හැකි බව හැම විටම මතක් වෙන්නේ නැහැ. ඒ ගැන සමාවන්න.
ඉකොනෝ,
ReplyDeleteලංකාවේ ආර්ථිකය කෑවේ පීබී කියලා සමහරු කිව්වට, ඇත්තටම ලංකාව මෙච්චර කාලයක් මෙහෙම ඇදගෙන ආවේ පිබී කියලා කියන කතාව ඇත්ත නේද බලං ගියාම. මිනිහ හිටියා නං මෙහෙම අමාරූ වෙන්නේ නැහැ, මොකක් හරි ජිල්මාර්ට් එකක් දාලා ඇදගෙන යනවා.
පීබී කියන්නේ ආණ්ඩු බලය තිබෙන දේශපාලන පක්ෂයේ අවශ්යතාවය හා ගැලපෙන පරිදි මොන විදිහෙන් හෝ ආර්ථිකය ගැට ගහගෙන ගිය කෙනෙක්.
Deleteබඩ ගැන හිතන මිනිසුන් මෙහි ඉන්න තුරු
ReplyDeleteඡන්ද ගැන හිතන ලොක්කන් ඉන්න තුරු
බලය මිසක ඉදිරිය නොතකනා තුරු
නිසි මඟකට අපේ රට වැටෙනවා බොරු!
තුර්කියත් විශාල ආර්ථික අර්බුදයකට මුහුණපා ඇතිබව news වලින් නිතර දකිනවා. මම දන්නා තරමින් තුර්කියේ ජනාදිපතිවරයාත් අපේ රාජපක්ෂ වගේ බොහොම nationalistic විදිහට තමන්ව මාකට් කරගනිමින් බලය ගෙනයන කෙනෙක්. නමුත් ආර්ථිකය පිලිබදව මම දන්නේ නැහැ.
ReplyDeleteඔබට මෙරටවල් දෙකේ ඇති ආර්ථික ප්රශ්න සහ නායකයන් ගැන සංසන්දනය කරමින් ලිපියක් කළහැකිනම් ඉතා වටිනා බව මගේ හැගීමයි.