වෙබ් ලිපිනය:

Thursday, August 21, 2025

ආර්ථිකය නැවතත් අර්බුදයකට යයිද?

 


මුදල් අච්චු ගැසීම සහ මුදල් සැපයුම යනු වෙනස් කාරණා දෙකක් බව මහ බැංකුව විසින් පැහැදිලි කර තිබෙනවා. ඒ සමඟම, පුළුල් මුදල් සැපයුමේ වෙනස් වීම මුදල් අච්චු ගැසීම ලෙස අර්ථ දක්වන්නේ හුදෙක්ම ඒ පිළිබඳව මූලික අවබෝධයක්වත් නොමැති බැවින් හෝ දැන දැනම මහජනතාව නොමග යැවීමේ අරමුණින් කියාත් මහ බැංකුව කියනවා. මහ බැංකුවට මෙවැනි පැහැදිලි කිරීමක් කිරීමට අවශ්‍ය වී තිබෙන්නේ රුපියල් ට්‍රිලියනය ඉක්මවන මුදල් අච්චු ගැසීමක් පසුගිය මාස වලදී සිදුව ඇති බවට විවිධ අය විසින් සිදු කරන ප්‍රචාරයයි. 

මහ බැංකුව විසින් පැහැදිලි කර ඇති පරිදි මුදල් අච්චු ගැසීම යනුවෙන් සාමාන්‍යයෙන් අදහස් වන්නේ මහ බැංකුව විසින්ම ආර්ථිකය වෙත අලුතෙන් මුදල් නිකුත් කිරීමයි. එනම් සංචිත මුදල් ප්‍රමාණය වැඩි කිරීමයි. පුළුල් මුදල් සැපයුම (M2b) කියන්නේ ආර්ථිකයේ සමස්ත මුදල් සැපයුම නිර්වචනය කළ හැකි ආකාර වලින් එකක්. 

පසුගිය කාලයේදී රුපියල් ට්‍රිලියනය ඉක්මවන මුදල් අච්චු ගැසීමක් සිදු වී නැහැ. එහෙත් පුළුල් මුදල් සැපයුමෙහි රුපියල් ට්‍රිලියනය ඉක්මවන වැඩි වීමක් සිදු වී තිබෙනවා. මෙසේ පුළුල් මුදල් සැපයුම ඉහළ ගිය විට එය මුදල් අච්චු ගැසීමක් ලෙස අර්ථ දැක්වීම මීට පෙරද සිදුව ඇති දෙයක්. 

ආර්ථික අර්බුදයට පෙර රටේ මුදල් සැපයුම හෝ සල්ලි අච්චු ගැසීම බොහෝ දෙනෙකුගේ අවධානයට ලක් වූ කරුණක් නෙමෙයි. එහෙත් ආර්ථික අර්බුදයෙන් පසුව ගිණි පෙණෙල්ලෙන් බැට කෑ ශ්‍රී ලාංකිකයින් බොහෝ දෙනෙකු කණාමැදිරින්ටද බය වීමේ මානසිකත්වයෙන් ප්‍රයෝජන ගනිමින් ඇතැම් විපක්ෂ දේශපාලනයින් විසින් මෙවැනි ප්‍රචාර සිදු කළා. එය දැනුත් සිදු වෙනවා. වෙනසකට තියෙන්නේ විපක්ෂය වෙනස් වී තිබීම පමණයි. 

මහ බැංකුව පැහැදිලි කරන පරිදිම, ඇත්ත වශයෙන්ම, මුදල් සැපයුමේ වැඩිවීම කියන්නේ අළුතෙන් මුදල් අච්චු ගැසූ ප්‍රමාණය නෙමෙයි. නමුත් මහ බැංකුව විසින් මෙහි කියා නොමැති දෙයක් වන්නේ අවසාන වශයෙන් උද්ධමනය කෙරෙහි බලපාන්නේ මුදල් සැපයුමේ වැඩිවීම බවයි. මහ බැංකුව විසින් සල්ලි අච්චු ගැසීම, එසේ නැත්නම් සංචිත මුදල් වැඩි කිරීම, උද්ධමනයට හේතු වන්නේ ඒ මගින් මුදල් සැපයුම වැඩි කෙරෙන නිසා. ඒ නිසා, මුදල් සැපයුම වැඩිවීම කියන්නේ සල්ලි අච්චු ගැසීමම නොවුනත්, මුදල් සැපයුම වැඩිවීම පිළිබඳව බියවීම අහේතුක නැහැ. 

දැන් මෙහිදී කතා කෙරෙන්නේ මේ ආණ්ඩුව බලයට පත් වීමෙන් පසුව ගත වූ කාලය තුළ සිදු වූ මුදල් සැපයුමේ වැඩි වීම පිළිබඳවයි. එම වැඩි වීම, 2024 සැප්තැම්බර් අවසානයේ සිට 2025 ජූනි අවසානය දක්වා මාස නවයක කාලය තුළ, රුපියල් බිලියන 1225.9ක්. එයින් සංචිත මුදල් වැඩිවීම රුපියල් බිලියන 136.5ක් පමණයි. පුළුල් මුදල් සැපයුමේ වැඩිවීමෙන් රුපියල් බිලියන 1,060කටම හේතු වී තිබෙන්නේ වාණිජ බැංකු විසින් පෞද්ගලික අංශයට ලබා දුන් ණය ප්‍රමාණය විශාල ලෙස ඉහළ යාමයි. 

පෞද්ගලික අංශයේ ණය මේ තරම්ම වැඩිවීමට මහ බැංකුවේ ලිහිල් මුදල් ප්‍රතිපත්තියද හේතු වී තිබෙනවා. සරලව කිවුවොත් මහ බැංකුව විසින් පොලී අනුපාතික අඩු මට්ටමක පවත්වා ගැනීම. එසේ කිරීමේදී සංචිත මුදල් ඉහළ යාමක්ද සිදු වෙනවා. ඒ නිසා, රුපියල් බිලියන 1225.9කින් පුළුල් මුදල් සැපයුම ඉහළ යාම සහ රුපියල් බිලියන 136.5කින් සංචිත මුදල් ඉහළ යාම අතර පැහැදිලි සම්බන්ධයක් තිබෙනවා. 

කෙසේ වුවද, සංචිත මුදල් සැපයුම හා පොලී අනුපාතික පාලනය කිරීම මගින් පුළුල් මුදල් සැපයුමේ වර්ධනය පාලනය කිරීම මහ බැංකුවක සාමාන්‍ය කාර්යයක්. මහ බැංකුව විසින් ඒ කාර්යය කළ යුත්තේ මහ බැංකුවට ලබා දී තිබෙන උද්ධමන ඉලක්කය පවත්වා ගත හැකි ආකාරයටයි. රජයේ අයවැය හිඟය පියැවීම සඳහා සල්ලි අච්චු ගසන්නට සිදු වේනම් මහ බැංකුවකට එය කළ නොහැකියි. පසුගිය ආර්ථික අර්බුදයට පෙර සිදු වූයේ එවැන්නක්. 

දැන් මහ බැංකුවට මුදල් ප්‍රතිපත්ති ක්‍රියාත්මක කිරීමේදී ස්වාධීනව කටයුතු කළ හැකියි. එමෙන්ම රජය විසින් අයවැය හිඟය පියවා ගැනීම සඳහා මහ බැංකුවෙන් ණය නොගන්නා ප්‍රතිපත්තියක සිටිනවා. ඒ නිසා, මහ බැංකුවට කරන්නට තිබෙන්නේ දී තිබෙන උද්ධමන ඉලක්කය හා ගැලපෙන පරිදි පුළුල් මුදල් සැපයුම පාලනය කිරීමයි. මෙය මහ බැංකුවට සෘජුව හෝ පහසුවෙන් කළ හැකි දෙයක් නොවුණත්, මහ බැංකුවට සෘජුව පාලනය කළ හැකි සංචිත මුදල් සැපයුම පාලනය කිරීම සහ පොලී අනුපාතික මත බලපෑම් කිරීම මගින් වක්‍ර ලෙස මෙය කළ හැකියි.

මහ බැංකුවට දී තිබෙන ඉලක්කය වන්නේ උද්ධමනය 5% මට්ටමේ පවත්වා ගැනීමයි. පසුගිය කාලයේම ලංකාවේ උද්ධමනය පැවතුණේ ඊට වඩා බොහෝ පහළ අවධමන පරාසයකයි. එවැනි තත්ත්වයක් තුළ  මහ බැංකුවක් විසින් සාමාන්‍යයෙන් කරන්නේ ලිහිල් මුදල් ප්‍රතිපත්තියක් අනුගමනය කිරීමයි. 

ජාතික පාරිභෝගික මිල දර්ශකය පසුගිය (2025) ජූනි මාසයේදී 0.7%ක උද්ධමනයක් වාර්තා කළත් නිල දර්ශකය වන කොළඹ පාරිභෝගික මිල දර්ශකය වාර්තා කර තිබුණේ අවධමන තත්ත්වයක්. ලිහිල් මුදල් ප්‍රතිපත්තියේ උදවුවෙන් මේ තත්ත්වය ඉදිරි මාස වලදී වෙනස් වනු ඇතත්, මහ බැංකුවේ පුරෝකථන අනුව, උද්ධමනය ඉලක්ක මට්ටමට යාමට නියමිතව ඇත්තේ 2026 මැද වන විටයි.

මෙම වසරේ පළමු කාර්තුවේ දත්ත අනුව, එම කාර්තුව තුළ, රැකියා 69,714ක් අලුතෙන් නිර්මාණය වී විරැකියා අනුපාතය 3.8% දක්වා පහත වැටී තිබෙනවා. සේවා අංශයේ පමණක් අලුත් රැකියා 258,577ක් අලුතෙන් නිර්මාණය වී ඇති අතර, කාර්මික අංශයේ රැකියා ප්‍රමාණයද 63,800කින් ඉහළ ගොස් තිබෙනවා. මේ අනුව, පෙනී යන්නේ කෘෂිකාර්මික අංශයේ රැකියා වල නියැලුණු ශ්‍රමිකයින් ලක්ෂ දෙකකට ආසන්න පිරිසක් සේවා අංශය වෙත මාරු වී ඇති ආකාරයයි. 

කෘෂිකාර්මික අංශයට සාපේක්ෂව, සේවා අංශයේ ශ්‍රමයේ ඵලදායිතාවය වැඩියි. ඒ නිසා, කෘෂිකාර්මික අංශයේ රැකියා සේවා අංශය වෙත විතැන් වෙද්දී අදාළ ශ්‍රමිකයින්ගේ ආදායම් ඉහළ යනවා. එයින් අදහස් වන්නේ රටේ ඒක පුද්ගල ආදායම වඩා වේගයෙන් ඉහළ යනවා කියන එකයි. එමෙන්ම රටේ ආර්ථිකය, විශේෂයෙන්ම කාර්මික හා සේවා අංශ, හොඳින් වර්ධනය වෙමින් පවතින බවයි. කාර්මික හා සේවා අංශ වල ගැනුම්කරුවන්ගේ දර්ශක වලින් පෙන්නුම් කරන්නේ මේ දක්වාම මේ යහපත් ප්‍රවණතාව එලෙසම පවතින බවයි.

මහ බැංකුවේ ඇස්තමේන්තු අනුව මෙන්ම අප‍ට පෙනෙන්නට ඇති පරිදිද මෙම වසරේ ආර්ථික වර්ධන වේගය 4.5% වැනි මට්ටමකට යා හැකියි. එය මූල්‍ය අරමුදලේ පුරෝකථන සැලකිය යුතු ලෙස ඉක්මවා යන හොඳ තත්ත්වයක්. මේ වර්ධනය පෙනෙන්නට තිබෙන්නේ උද්ධමන තර්ජනයක් නොමැති පසුබිමකයි. 

ලංකාවේ සේවා අංශය කියන්නේ ප්‍රධාන වශයෙන්ම තොග හා සිල්ලර වෙළඳාම, ප්‍රවාහන සේවා, බැංකු හා රක්ෂණ වැනි අංශයි. මෙවැනි අංශ වේගයෙන් වර්ධනය වෙද්දී මුදල් සංසරණයද ඉහළ යන බව සාමාන්‍ය දැනීමෙන් වුවත් තේරුම් ගත හැකි දෙයක්. එහි ප්‍රතිඵලය රටේ මුදල් ඉල්ලුම විශාල ලෙස ඉහළ යාමයි. මෙය ඓන්ද්‍රීය ඉල්ලුමක් මිස කෘතීම ඉල්ලුමක් නෙමෙයි.

රටේ මුදල් ඉල්ලුම ඉහළ යද්දී, මහ බැංකුවට අවශ්‍යනම්, දැඩි මුදල් ප්‍රතිපත්තියක් අනුගමනය කිරීම මගින් එම ඉල්ලුම පාලනය කළ හැකියි. එයින් අදහස් වන්නේ රටේ ආර්ථික වර්ධනය මෙන්ම රැකියා ජනනයද විනාශ කරනවා යන්නයි. උද්ධමනය විශාල තර්ජනයක් වී ඇත්නම්, අකැමැත්තෙන් හෝ මෙය කරන්නට සිදු වෙනවා. එහෙත්, උද්ධමන තර්ජනයක් පේන තෙක් මානයක හෝ නැත්නම් මහ බැංකුවට මුදල් ප්‍රතිපත්තිය දැඩි කිරීමට හේතුවක් නැහැ. 

අනෙක් පැත්තෙන් පොලී අනුපාතික ඉහළ යාම යනු රාජ්‍ය අයවැය මත පීඩනය වැඩි වී අනාගත ණය බර ඉහළ යාමයි. ඒ නිසා, දැනට ක්‍රියාත්මක මුදල් ප්‍රතිපත්තිය ආර්ථික ස්ථායිකරණ ඉලක්ක සමඟද ගැලපෙනවා. මෙය මූල්‍ය අරමුදලට ප්‍රශ්නයක් වේයැයි සිතීම තනිකරම වැරදි අදහසක්.

කෙසේ වුවත්, අවධානය යොමු කළ යුතු කරුණක් වන්නේ ආර්ථිකය ප්‍රසාරණය වන්නේ දේශීය ඉල්ලුම නිසා මිස බාහිර ඉල්ලුම වැඩි වීම නිසා නොවන බවයි. ඒ නිසා, රටේ රැකියා වැඩි වී ශ්‍රමිකයින්ගේ ආදායම් ඉහළ යද්දී විදේශ විණිමය ඉපැයීමට තිබෙන උනන්දුව අඩු වීමටත්, ආනයන ඉල්ලුම ඉහළ යාමටත් ඉඩ තිබෙනවා. ඒ හරහා අනාගත අර්බුදයකට පාර කැපෙන්න බැරිකමක් නැහැ. ඒ නිසා, වැඩි අවධානයක් යොමු කළ යුත්තේ ඒ කරුණටයි.

2 comments:

  1. මේවා ඉතින් අර පිරමීඩ වංචා නියාමනය කරන එකේ අනිත් එක, ඔය මහබැංකුව තමයි නන්දසේන මෝලා ජනා වෙලා හිටපු කාලේ Modern Monitoty Theory කියලා නන්දසේනටත් කොලේ වහලා ඒ කාලේ තිබුණ ආණ්ඩුව අන්දලා ට්‍රිලියන ගණන් සල්ලි අච්චු ගැහුවේ අන්තිමට වෙච්ච දේ දන්නවානේ ඒ සල්ලි අච්චු ගහන තීරණය ගත්ත හිටපු මහබැංකු අධිපති මහාචාර්ය ලක්‍ෂ්මන් තනතුරෙන් පහ කරනකොටම ඒකාට ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදලෙන් සුටුස් ගාලා ජොබ් ඔෆර් එකක් ආවානේ කොහොමද වැඩේ

    අනික රනිල් වික්‍රමසිංහ ජනාධිපතිවරයාගේ කාලේ රටටම කොලේ වහලා පණත් පහක් ගෙනල්ලා මහබැංකුව ස්වාධීන කරනවා කියලා ලංකාවේ පාර්ලිමේන්තුවට හෝ මහජනතාවට වග නොකියන තනිකරම IMF වගේ එක්සත් ජනපද මූල්‍ය බලවේග වල රූකඩයක් කරලානේ තියෙන්නේ, ඕකුන් ගහන බයිලා නම් සත පහකට විස්වාස කරන්න බෑ, කොහෙන් කෙලවේවි ද දන්නේ නෑ මෙහෙම ගියාම

    ReplyDelete
  2. @ Economatta

    ඔයා මහබැංකුව කියන දේ 100%ක්ම හරි කියා විස්වාස කරන කෙනෙක් වගේ, කොහොමත් ආණ්ඩුව සහ මහ බැංකුව කියන්නේ රටේ ආර්ථිකය යථා තත්ත්වයට පත්වෙමින් තිබෙන බවයි. නමුත්, බොහෝ ආර්ථික විශ්ලේෂකයන් සහ ජනතාව පෙන්වා දෙන්නේ, මේ "යහපත්" තත්ත්වය කෘත්‍රිමව පවත්වාගෙන යන බොරුවක් බවයි. ඔවුන්ට අනුව, ඉදිරියේදී රට නැවත වරක් බරපතල ආර්ථික අගාධයකට ඇද වැටෙන්නට ඉඩ තිබෙනවා. මේ සියල්ල පිටුපස ඇති ප්‍රධාන හේතුව තමයි, සුපුරුදු පරිදි ආණ්ඩුව ලාබ ජනප්‍රියත්වය සහ, මැතිවරණ ඉලක්ක කරගෙන සිදු කරන අධික රජයේ වියදම් පියවා ගැනීමට කරන අනියම් මුදල් අච්චු ගැසීම.

    උදාහරණ විදියට පහුගිය 2025 මැයි පලාත් පාලන මැතිවරණය සමග විශාල රාජ්‍ය මුදල් නාස්තියක් වුණා, එම අනවශ්‍ය
    ප්‍රාදේශීය මැතිවරණය කෙසේ හෝ ජයගැනීම ඉලක්ක කරගෙන ආණ්ඩුව විශාල ලෙස මහජන මුදල් වියදම් කළ බව රහසක් නොවේ. එම මැතිවරණයට මසකට පමණ පෙර අධික ලෙස රජයේ සේවක වැටුප් වැඩි කිරීම, තවත් නාස්තිකාර ප්‍රාදේශීය ව්‍යාපෘති සහ අනවශ්‍ය ගොඩනැගිලි අලුත්වැඩියාවන් වගේ මුදල් නාස්තිකාර වැඩ කළා

    තවමත් ආණ්ඩුව මහජන බදු මුදල් යොදාගෙන, පාඩු ලබන ශ්‍රී ලංකන් ගුවන් සේවය වැනි ආයතන නඩත්තු කිරීම සහ වෙනත් පාඩු ලබන රාජ්‍ය ආයතනවලට අධික ලෙස රජයේ මුදල් ට්‍රිලියන ගණනක් යෙදවීම සිදුවුණා. මීට අමතරව, ඡන්ද ලබා ගැනීමේ අරමුණින් රජයේ සේවක වැටුප් වැඩි කිරීම් සහ සහනාධාර සඳහා අති විශාල මුදලක් වැය කරනු ලැබුවා. මේ සියල්ල සඳහා අවශ්‍ය මුදල් පියවා ගැනීමට ආණ්ඩුවට සිදුවුණේ මුදල් අච්චු ගැසීමටයි.

    මහ බැංකුවේ ස්වාධීනත්වය පිළිබඳ ප්‍රත්නයක් පවතිනවා උදාහරණ විදියට මහ බැංකුවේ නව පණත මගින් එය ස්වාධීන ආයතනයක් බවට පත් කර ඇති බව ආණ්ඩුව පවසනවා. නමුත්, රාජ්‍ය වියදම් සඳහා අවශ්‍ය මුදල් සපයා ගැනීමට රජය මහ බැංකුවට තවමත් එකසේ බලපෑම් කරන බවට චෝදනා එල්ල වී තිබෙනවා. මහ බැංකුවට නීතියෙන් මුදල් අච්චු ගැසීම සීමා කළත්, දේශපාලන බලපෑම් හමුවේ එහි ස්වාධීනත්වය යටපත් විය හැකි බවට බොහෝ දෙනා බිය පළ කරනවා.

    ​අනාගතයට ඇති අවදානම පිලිබදව ලංකාවේ පවතින මාධ්‍ය වාර්තා සහ ආර්ථික විශේෂඥයින්ගේ අදහස් අනුව, 2025 වසරේ මුල් භාගයේදී රුපියල් ට්‍රිලියන ගණනක මුදලක් දැනටමත් අච්චු ගසා තිබෙනවා. මෙම ක්‍රියාවලිය නැවැත්වීමට නොහැකි වුවහොත්, රටට පහත සඳහන් දරුණු ප්‍රතිවිපාකවලට මුහුණ දීමට සිදුවිය හැකියි.

    උද්ධමනය උග්‍ර වීම: රට තුළට පොම්ප කරන අධික මුදල් ප්‍රමාණය නිසා රුපියලේ වටිනාකම වේගයෙන් පහළ යන අතර, භාණ්ඩ හා සේවා මිල ගණන් පාලනය කරගත නොහැකි ලෙස ඉහළ යනු ඇත.

    ​ආයෝජක විශ්වාසය බිඳ වැටීම: මුදල් අච්චු ගැසීම, රටේ ආර්ථිකය පිළිබඳව දේශීය හා විදේශීය ආයෝජකයන්ට තිබෙන විශ්වාසය සම්පූර්ණයෙන්ම බිඳ දමනවා.
    ​IMF ණය වැඩසටහනට අවදානම: ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදල (IMF) විසින් පනවා ඇති කොන්දේසි කඩ කිරීම නිසා, ණය පහසුකම් අත්හිටුවීමට ඉඩ ඇති අතර, එය රටේ ණය ප්‍රතිව්‍යුහගතකරණයට දැඩි ලෙස බලපානවා.

    ​මේ අනුව, ආණ්ඩුවේ සුබවාදී ප්‍රකාශයන් පසෙකින් තබා, ආර්ථිකයේ යටිපෙළේ පවතින දුර්වලතා සහ අනවශ්‍ය ලෙස සිදු කරන මුදල් නාස්තිය නිසා, රට නැවත වරක් දරුණු ආර්ථික අගාධයකට ඇද වැටීමේ අවදානම ඉතා ඉහළ බව පැහැදිලියි.

    ReplyDelete

මෙහි තිබිය යුතු නැතැයි ඉකොනොමැට්ටා සිතන ප්‍රතිචාර ඉකොනොමැට්ටාගේ අභිමතය පරිදි ඉවත් කිරීමට ඉඩ තිබේ.

වෙබ් ලිපිනය: