වෙබ් ලිපිනය:

Friday, October 18, 2024

පූර්ව මැතිවරණ රාජ්‍යමූල්‍ය තත්ත්වය

පසුගිය අගෝස්තු 8 දින ශ්‍රී ලංකාවේ නීතියක් බවට පත් වූ 2024 අංක 44 දරන රාජ්‍යමූල්‍ය කළමනාකරණ පණතේ 52 වගන්තිය අනුව, මහ මැතිවරණයක් ප්‍රකාශයට පත් කිරීමෙන් සති තුනක කාලයක් ඇතුළත මහා භාණ්ඩාගාරයේ ලේකම්වරයා විසින් පූර්ව මැතිවරණ රාජ්‍යමූල්‍ය තත්ත්වය පිළිබඳ වාර්තාවක් ප්‍රසිද්ධියට පත් කරනු ලැබිය යුතු අතර එහි පහත සඳහන් කරුණු අඩංගු විය යුතුයි.

- අදාළ වර්ෂය සඳහා රාජ්‍ය ආදායම් හා වියදම් පිළිබඳ ඇස්තමේන්තු 

- රාජ්‍ය ණය පිළිබඳ ඇස්තමේන්තු 

- ඉහත ඇස්තමේන්තු පිළියෙල කිරීමේදී සිදු කර ඇති උපකල්පන 

- රාජ්‍යමූල්‍ය තත්ත්වය කෙරෙහි බලපෑ හැකි අවදානම් පිළිබඳ ප්‍රකාශයක්.

මේ වන විට ඉහත වාර්තාව ප්‍රකාශයට පත් කර තිබෙනවා. 

රාජ්‍ය ආදායම 

ඉහත වාර්තාව අනුව ජනවාරි සිට අගෝස්තු අවසානය දක්වා මාස අටක කාලය තුළ රාජ්‍ය ආදායම රුපියල් බිලියන 2,557.8 දක්වා ඉහළ ගොස් ඇති අතර එය පෙර වසරේ අදාළ කාලයට සාපේක්ෂව 40.5%ක වර්ධනයක්. මෙය අයවැය ඇස්තමේන්තු අනුව අපේක්ෂිත වර්ධනය වූ 20.5%ට වඩා සැලකිය යුතු තරමින් ඉහළ මට්ටමක්. 

බදු ආදායම පමණක් සැලකුවහොත් රුපියල් බිලියන 2,348.5 දක්වා 41.4%කින් වර්ධනය වී ඇති අතර ඇස්තමේන්තුගත වර්ධනය 22.0%ක් පමණයි. බදු නොවන ආදායම්ද ඇස්තමේන්තුගත වර්ධනය වූ 3.2% විශාල ලෙස ඉක්මවමින් 31.7%කින් වර්ධනය වී තිබෙනවා.

බදු ආදායම ඉහළ යාමට විශාල ලෙස දායක වී තිබෙන්නේ භාණ්ඩ හා සේවා මත අය කරන බදු වලින් ලැබෙන ආදායම 59.8%කින් වර්ධනය වී රුපියල් බිලියන 1,421.3 දක්වා ඉහළ යාමයි. ඇස්තමේන්තුගත වර්ධනය 26.8%ක් පමණයි. විදේශ වෙළඳාම මත අය කරන බදුද ඇස්තමේන්තුගත වර්ධනය වූ 11.0% ඉක්මවා 29.0%කින් වර්ධනය වී තිබෙනවා. එහෙත්, ආදායම් බදු වර්ධනය වී තිබෙන්නේ 16.3%කින් පමණයි. මෙම වර්ධනය ඇස්තමේන්තුගත මට්ටම වූ 18.4%ට වඩා තරමක් අඩුයි. එහෙත්, වසරේ ඉදිරි මාස හතරක කාලය තුළ ආදායම් බදු එකතු වෙද්දී වර්ෂාවසාන ඉලක්කය කරා යා හැකි වනු ඇති බව වාර්තාවේ සඳහන් වෙනවා. 


රාජ්‍ය වියදම් 

වසරේ පළමු මාස අටක කාලය තුළ රාජ්‍ය වියදම් වර්ධනය පෙර වසරේ එම කාලයට සාපේක්ෂව 12.2%කට සීමා කිරීම ඉලක්කය වුවද, සැබෑ රාජ්‍ය ආදායම් වර්ධනය 5.4%කට සීමා කරගෙන තිබෙනවා. රුපියල් බිලියන 3,477ක් වන පළමු මාස අටේ රාජ්‍ය වියදමෙන් රුපියල් බිලියන 1,560ක්ම වැය වී තිබෙන්නේ පොලී ගෙවීම් සඳහා වුවත්, පොලී ගෙවීම් වියදම් වර්ධනය ඇස්තමේන්තුගත වර්ධනය වූ 20.9%ට සාපේක්ෂව 2.2%කට සීමා වී තිබෙනවා. අනෙකුත් පුනරාවර්තන වියදම් සිදු කෙරී තිබෙන්නේද ඇස්තමේන්තුගත මට්ටමට වඩා අඩුවෙන්. එම ඉතිරියෙන් කොටසක් ප්‍රාග්ධන වියදම් ඇස්තමේන්තු ඉක්මවා වර්ධනය කිරීම පිණිස යොදවා තිබෙනවා.


අයවැය අතිරික්තය 

වසරේ පළමු මාස අටක කාලය තුළ රුපියල් බිලියන 648.6ක ප්‍රාථමික අයවැය අතිරික්තයක් වාර්තා වී ඇති නමුත් පොලී වියදම් වලින් පසුව සමස්ත අයවැය හිඟය රුපියල් බිලියන 911.0ක්. මෙම හිඟය පියවා ගැනීම සඳහා රුපියල් බ්ලියන 742.4ක දේශීය ණය සහ රුපියල් බිලියන 168.6ක විදේශීය ණය යොදාගෙන තිබෙනවා.

ණය සේවාකරණය 

වසරේ මුල් මාස අටක කාලය තුළ ණය සේවාකරණය වෙනුවෙන් රුපියල් බිලියන 2,321ක මුදලක් යොදවා තිබෙනවා. ඒ, පෙර සඳහන් කළ රුපියල් බිලියන 1,559ක පොලී වියදමේ සහ රුපියල් බිලියන 762ක ණය වාරික ආපසු ගෙවීම් වල එකතුව ලෙසයි. 

පොලී වියදම් වලින් රුපියල් බිලියන 1,459ක්ම දේශීය ණය වල පොලී ගෙවීම් වෙනුවෙන් වැය වී ඇති අතර විදේශ ණය වල පොලී ගෙවීම් වෙනුවෙන් රුපියල් බිලියන 100ක මුදලක් වැය වී තිබෙනවා. ඒ අතර, විදේශ ණය වල වාරික ලෙස රුපියල් බිලියන 107ක් සහ දේශීය ණය වල වාරික ලෙස රුපියල් බිලියන 655ක් වැය වී තිබෙනවා. මෙම ණය ආපසු ගෙවීම් වලට භාණ්ඩාගාර බිල්පත් මගින් ලබා ගන්නා ණය ආපසු ගෙවීම් ඇතුළත්ව නැහැ. 

ඉහත දත්ත අනුව විදේශ ණය වාරික හා පොලී ගෙවීම් වෙනුවෙන් රුපියල් බිලියන 207ක් වැය වී තිබෙනවා. මෙය ඩොලර් මිලියන 650-700 අතර මුදලක්.


භාණ්ඩාගාරයේ මුදල් තත්ත්වය 

අලුත් මහ බැංකු පණත සම්මත වීමෙන් පසුව රජයට හිතුනු හිතුනු වෙලාවට මහ බැංකුවෙන් ණය ගත නොහැකියි. ඒ නිසා, හදිසියකදී ප්‍රයෝජනයට ගැනීමට තරම් ප්‍රමාණවත් මුදල් සංචිතයක් පවත්වා ගත යුතුයි. මෙම අරමුණ ඇතිව, පසුගිය කාලයේදී අඩු පොලියට ණය ලබා ගත හැකිව තිබුණු අවස්ථා වලදී ශ්‍රී ලංකා රජය විසින් එදිනෙදා වියදමට සහ ණය හා පොලී ගෙවීමට අවශ්‍ය ප්‍රමාණයට වඩා තරමක් වැඩියෙන් භාණ්ඩාගාර බිල්පත් නිකුත් කරමින් මුදල් රැස් කිරීමක් සිදු කළා. මෙහි ප්‍රතිඵලයක් ලෙස වසර මුල රුපියල් බිලියන 94.0ක් වූ රජයේ බැංකු ගිණුම් ශේෂය අගෝස්තු අවසානය වන විට රුපියල් බිලියන 760.1 දක්වා ඉහළ ගොස් තිබෙනවා.

රාජ්‍යමූල්‍ය කළමනාකරණ පණත සම්මත කරගනු ලැබීමට පෙර සිදු වූ සෑම ආණ්ඩු වෙනසකින් පසුවම අහන්නට ලැබුණේ තමන්ට ලැබුනේ හිස් භාණ්ඩාගාරයක් බවයි. මැතිවරණයක් ආසන්න වෙද්දී පවතින ආණ්ඩුව විසින් අත දිග හැර සල්ලි වියදම් කිරීම හැම විටම මෙන් දැකිය හැකි වූ දෙයක්. එහෙත්, රාජ්‍යමූල්‍ය කළමනාකරණ පණත නිසා මෙවර එම තත්ත්වය වෙනස් වී තිබෙනවා. රුපියල් බිලියන 760.1ක මුදල් අතිරික්තය වසරේ පළමු මාස අටක කාලය තුළ රාජ්‍ය සේවක වැටුප් වෙනුවෙන් වැය කර ඇති රුපියල් බිලියන 660ක මුදල හා සැසඳීමෙන් මේ වන විට රාජ්‍යමූල්‍ය තත්ත්වය කොපමණ යහපත් මට්ටමක ඇත්ද යන්න පිළිබඳව අදහසක් ගත හැකියි. 

දැනට පෙනී යන්නේ වත්මන් ආණ්ඩුව විසින්ද මෙම යහපත් රාජ්‍යමූල්‍ය තත්ත්වය එලෙසම දිගටම පවත්වා ගැනීමට හෝ තවත් වැඩි දියුණු කර ගැනීමට උත්සාහ ගනිමින් සිටින බවයි. විශේෂයෙන්ම කලින් ආණ්ඩුව විසින් සිදු කිරීමට තීරණය කර තිබුණු රාජ්‍ය සේවක වැටුප් වැඩි කිරීම් අත් හිටවීම හේතුවෙන් රාජ්‍යමූල්‍ය තත්ත්වය වඩා යහපත් මට්ටමකට පැමිණීමට නියමිතයි. 

8 comments:

  1. ඉකොනෝ මහත්තයා දැන් කුමාර සහෝදරයාටද වැඩ කරන්නේ

    ReplyDelete
  2. //... වත්මන් ආණ්ඩුව විසින්ද මෙම යහපත් රාජ්‍යමූල්‍ය තත්ත්වය එලෙසම දිගටම පවත්වා ගැනීමට හෝ තවත් වැඩි දියුණු කර ගැනීමට උත්සාහ ගනිමින් සිටින බවයි.//
    අනේ සාදු!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  3. බිත්තර ලප කොටා ණය ගන්නේ ඇයි මෙච්චර ඉකොනෝ

    ReplyDelete
  4. ප්‍රයිමරි බැලන්ස් කියන්නෙ පොලී ගෙවන්න පෙර ඉතිරි මුදල ද? පොලී ගෙව්වට පසු ඉතිරි මුද්ලද?
    හර්ශ ද සිල්වා නම් කියන්නෙ පොලී ගෙව්වට පසු මුදල කියල

    ReplyDelete
    Replies
    1. පොලී ගෙවන්න පෙර ඉතිරි මුදල.

      Delete
  5. නාකි සොම්බියා දැන් මොනවා කරනවා ඇද්ද?

    ReplyDelete
  6. 📌️ විශේෂ නිවේදනයයි...

    අනුර කුමාර දිසානායක ජනාධිපති ධූරය දරන ජාතික ජනබලවේගයෙ නව ආන්ඩුව විසින් සමාජ ජාල වල කියන ආකාරයෙන් ආහාර ද්‍රවය මත රුපියලක හො අලුතිතුන් විශේෂ වෙළඳ භාණ්ඩ බදු පැනවීමක් කර නොමැත

    මෙ ආකාරයෙන් බදු පනවා ඇත්තේ හිටපු ජනාධිපති රනිල් වික්‍රමසිංහ විසින් වන අතර ආහාර ද්‍රවය සඳහා අලුතෙන් බඳු පැනවීමක් වර්තමාන රජය විසින් සිදුකර ඇතැයි කියමින් ජනතාව නොමගයවීම සහ බිය වැද්දවීම තම එකන දේශපාලන ගැලවිජ්ජව බවට පත්කරගත් පරාජිත බංකලොත් දූෂිත රනිල් වික්‍රමසිංහගේ ෆේස්බුක් කුලී කරුවන් සහ පේජ් කාරුවන් විසින් අමූලික අසත්‍ය පොස්ට් සමාජ මාධ්‍ය ඔස්සෙ මුදා හරිමින් සිටී.

    සත්‍යය ලෙසම සිදුව ඇත්තේ මීට පෙර රනිල් වික්‍රමසිංහ හිටපු ජනාධිපති සමයේ පනවා තිබූ විශෙෂ වෙලඳ භන්ඩ බදු කීපයයක කාලය ඊයේ ඔක්තෝම්බර් 18 වෙනි දිනෙන් අවසන් වූ පසු කලින් තිබුනු එකී විශේෂ වෙලඳ භාණ්ඩ බදු වල කාලය තවත් වසරකින් දික් කරමින් ගැසට් නිවෙදනයක් නිකුත් කිරීම පමණකි.

    මෙම ගැසට් නිවේදනයට අනුව මීට පෙර ආනායනික උම්බලකඩ සහ ශීත කල මත්ස්‍ය ආහාර වෙනුවෙන් පනව තිබූ කිලොවකට රු. 300ක් වන බද්ද තවත් වසරකින් දිර්ඝ කිරීමක් හැර අලුතෙන් තව එකදු රුපියලකින් හෝ බදු පැනවිමක් කර නොමැත.

    එකී වෙළඳ භාණ්ඩ බද්ද මිට පෙර කාලයේ සිටම පනවා ක්‍රියාත්මක කර ඇත්තේ දේශීය උම්බලකඩ සග මත්ස්‍යය කර්මාන්ත දියුනු කිරීමේ පරමාර්ථමයෙන් වන නිසාම නව රජයද එම බද්ධ තවත් වසරකින්.දීර්ඝ කර ඇති අතර මේ හේතුව නිසා අනායනික උම්බලකඩ මිල අද මේමොහතේ පවතින මිලට වඩා රුපියලකින් හෝ ඉහල යාමක් සිදු වන්නේද නැත.

    ඊට අමතරව සැමන් හෝ පරිප්පු වෙනුවෙන් රු.400ක බද්ධක් කිසිසේත්ම ක්‍රියාත්මකව නොපවතින බවවත් සිතා ගැනීමට තරම්වත් මොලයක් මෙබදු අතිශය තුච්ඡ අසික්කිත ජඩ පාදඩ ව්‍යාජ පොස්ට් ශෙයා කරන අමන තක්කඩි මුග්ධ අඳබාලයන්ට නැති බවත් කිව යුතුමය.

    පරිප්පු කිලොව වෙනුවෙන් රු.400ක බද්දක් ක්‍රියාත්මක වන්නෙ නම් පරිප්පු කිලොව මේනවිරත් රු.270ක් වැනි මිලකට මිළදි ගැනීමට වෙළඳ පොලො තුල ඕනෑ තරම් තිබෙන්නේ කොහොමද?

    සැබෑ සත්‍යය නම් මේ දක්වා පරිප්පු කිලෝවක් වෙනුවෙන් පනවා තිබූ ශත 25 ක්.වන තිබුණු බද්ධ තවත් වසරක කාලයක් දක්වා දීර්ග කිරීම පමනක් වන අතර සැමන් වෙනුවෙන් කිසිදු හො නව බදු පැනවීමක්ද සිදු කර නොමැත.

    ඒ නිසා මහබැංකුව කඩපු දූෂිත රනිල් වික්‍රමසිංහගෙ පරාජිත අනාථ දේශපාලන කල්ලිය විසින් ඔවුන්ගෙ සට්ටැන්ඹි පාදඩයන් සහ කුලීකාර ෆේස් බුක් පේජ් මෙන්ම හිරු පච ටීවී ජඩ නාලිකාවෙන් ජනතාව නොමග යවන භේ පච පෝස්ට් වලට නොරැවෙටෙන්නයි ඔබෙන් ඉතා ඕනෑකමින් ඉල්ලා සිටීමි.

    - ජාතික ජන බලවේගය මාලිමාවේ අපි !

    ReplyDelete

මෙහි තිබිය යුතු නැතැයි ඉකොනොමැට්ටා සිතන ප්‍රතිචාර ඉකොනොමැට්ටාගේ අභිමතය පරිදි ඉවත් කිරීමට ඉඩ තිබේ.

වෙබ් ලිපිනය: